Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC5255252   Les capses d'aprenentatge: un camí cap a l'autonomia
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/5/2024 - 28/5/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Desig d'Aprendre
  
  
  
Tipus activitat   44DA Les capses d'aprenentatge: un camí cap a l'autonomia
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   50
  
Descripció i   Metodologia:   Aquesta formació està destinada a professorat d’educació primària i secundària, i l'objectiu principal és aprendre què són les capses d’aprenentatge i com crear-ne diverses des de zero per poder-les aplicar a l’aula amb els i les estudiants.

Amb aquesta metodologia de capses, de treball guiat i globalitzat, es promou la investigació, l’experimentació, la construcció de coneixement i l’adquisició de les competències.

Es tracta d'aprendre a crear capses transversals, globalitzades, de diferents àmbits, quins són els aspectes que s’han de tenir en compte i quins són els principals objectius que s’han d’assolir.

De la mateixa manera, s'aprèn a com es gestionen aquestes a l’aula amb els i les estudiants i quins són els passos a seguir per tal de poder-les implementar amb èxit. Posant el focus en l'alumne/a com a protagonista del seu aprenentatge. I sota el marc inclusiu del que ens parla la LOMLOE.

I es coneixerà com avaluar el procés d’aprenentatge tenint en compte quines competències específiques, clau i sabers bàsics, així com les diferents maneres existents i documentar tot allò que es fa a l’aula amb aquesta metodologia, serà un dels punts clau a l’hora d’idear les capses d’aprenentatge.

-El lloc de l'activitat és online, curs telemàtic (en línea asíncron) a través de la plataforma Moodle, al Campus de l'escola, i l'horari a distribuir com millor convingui a la participant durant les dates de la convocatòria.

-Als cursos i seminaris, publicitat que se’n fa: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i de les nostres xarxes socials (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).

-Tipus de difusió de l'activitat: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i les nostres xarxes socials: (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
  
Objectius   ●Conèixer una nova proposta metodològica, les capses d'aprenentatge, innovadora, transversal i globalitzadora. 
●Dissenyar, crear i gestionar capses d’aprenentatge amb un enfocament globalitzat, de manera transversal i significativament per potenciar l’aprenentatge cooperatiu, autònom i competencial dels i les estudiants tot potenciant la seva participació en el procés, sempre sota el marc inclusiu que ens diu la LOMLOE.
●Implementar diverses maneres d’avaluar el procés d’aprenentatge dels i les estudiants amb la metodologia per capses d’aprenentatge, tot involucrant als i les estudiants en el camí cap a l'autonomia.
●Mostrar que noves metodologies enfocades en l'aprenentatge, com les capses d'aprenentatge, ajuden als i les estudiants a diversificar la manera que tenen d'aprendre de forma global i a treure les potencialitats de cadascú.
  
Continguts   Mòdul 1. Què són les capses d’aprenentatge i la seva gestió a l’aula
Aprendran què són les capses d’aprenentatge, quin és l’origen d’aquesta metodologia i com aplicar-la a l’aula. També, ens enfocarem en com temporalitzar les capses i quin és el paper que ha d’adquirir el personal docent al llarg del procés d’aprenentatge del i la estudiant. Es tindrà en compte el sistema inclusiu com l’única mirada possible per donar resposta a tots els i les alumnes.
1. Les capses d’aprenentatge com a metodologia a l’aula.
2. Gestió de les capses d’aprenentatge a l’aula.
3. El paper del o la docent al llarg del procés d’aprenentatge del o la estudiant.
4. La personalització de l’aprenentatge perquè cada alumne/a pugui desenvolupar al màxim les seves potencialitats.
5. Conclusions i referències bibliogràfiques.

Mòdul 2. Creació de capses d’aprenentatge.
Els i les participants aprendran a crear capses d’aprenentatge des de zero a partir de patrons bàsics que veurem al llarg del curs. Treballarem en els elements, així com en les fases que s’han de seguir per desenvolupar capses d’aprenentatge. Veurem també quin tipus d’activitats podem incloure a les capses, així com quins sistemes existeixen per al desenvolupament de l’autonomia i la cooperació entre els i les estudiants. Per últim, parlarem dels objectius a assolir amb aquesta metodologia i es mostraran molts exemples de capses d’aprenentatge i tots els recursos del seu interior dels tres cicles d’educació primària (cicle inicial, mitjà i superior) i a secundària, totes preparades per aplicar a l’aula. De la mateixa manera, es donaran plantilles perquè els i les participants puguin crear fàcilment les seves pròpies capses.
1. Elements que han de contenir les capses d’aprenentatge.
2. Fases a seguir pel desenvolupament de les capses d’aprenentatge.
3. Activitats transversals, inclusives i significatives a cada capsa d'aprenentatge.
4. Sistemes a emprar a l'hora de crear capses autònomes.
5. Conclusions i referències bibliogràfiques.

Mòdul 3. L’avaluació i l’autoavaluació dels i les estudiants a les capses d’aprenentatge
Al llarg d’aquest últim mòdul, els i les participants ja hauran creat les seves capses d'aprenentatge però encara caldrà tractar un punt clau en tot aquest procés: l’avaluació i l’autoavaluació. Veurem quines opcions tenim els i les docents per avaluar les capses i com els i les estudiants poden autoavaluar-se durant el procés d'aprenentatge. De la mateixa manera, veurem quins sabers cal avaluar, així com les evidències d’aprenentatge que poden quedar enregistrades i documentades.
1. L’avaluació amb les capses d’aprenentatge.
2. Tipus d’avaluació que el personal docent pot aplicar amb les capses d’aprenentatge.
3. Documentació: una forma de deixar registrat tot allò que s’ha fet al llarg del procés.
4. Eines d’autoavaluació on els i les estudiants reflexionin sobre el seu procés d’aprenentatge.
5. Gestió de les activitats que el i la estudiant completa al llarg del procés de la metodologia de les capses d'aprenentatge.
6. Conclusions i referències bibliogràfiques.
  
Formador/a   Núria Iserte Medrano
  
Avaluació   Pla d'avaluació de l'activitat

Es realitzarà una avaluació continuada mitjançant les diferents activitats que el o la participant realitzarà a cada mòdul. 
Durant la realització de cada mòdul, el o la participant anirà realitzant activitats diverses de consolidació sobre el que s’ha treballat que queden enregistrades en el seu expedient. També s'ha de participar en els fòrums, donant la seva opinió o aportant experiències.

Tasques d'aprofitament que el o la participant haurà fet:

MÒDUL 1
FORUM DE PRESENTACIÓ NO AVALUABLE.
En aquest fòrum es proposa que envieu la vostra presentació personal.
COMPARTIR DE FORMA CONJUNTA.

Activitat 1. Com definiries què és el treball per capses d’aprenentatge. FÒRUM
COMPARTIT Explicar en aquest fòrum que és per a ells i elles la metodologia per capses d’aprenentatge. Les respostes que cal que siguin a partir dels seus coneixements previs.
ACTIVITAT DE RAONAMENT.

Activitat 2. Explica com gestionaries les capses d’aprenentatge a la teva aula (tasca
individual Word) i/o text en línia.
A partir del vídeo i el contingut del mòdul sobre com gestionar les capses d’aprenentatge a l’aula, explicar com ho farien a la seva aula. Triar com farien els grups, si farien capses de lliure circulació o lliure elecció… Totes les seves respostes han de tenir una explicació del per què les has triat. ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT, ARGUMENTACIÓ I APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA.

MÒDUL 2

Activitat 1. Creació de la teva pròpia capsa d’aprenentatge (Tasca personal Word)
Tramesa de fitxers PDF
Hauran de crear una capsa d’aprenentatge dels àmbits i nivell que vulguin, tenint en compte tots els aspectes que han vist al llarg d’aquest segon mòdul (elements, fases, activitats autocorrectives, sistemes…). Poden crear una capsa des de zero, o poden utilitzar les plantilles que han vist al llarg del mòdul per fer la seva pròpia capsa. Hauran d’incloure la portada, les instruccions i les activitats de la capsa, així com una breu introducció on s'expliqui el contingut, els àmbits principals o d'altres que surten i el nivell al qual va dirigida la capsa. Han d'aprofitar per fer una capsa d’aprenentatge que puguin aplicar al seu context i a seva aula. ACTIVITAT DE CREACIÓ I D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA.

Activitat no avaluable. Comparteix al fòrum la teva capsa amb la resta (fòrum no avaluable) hauràs de comentar mínim una de les capses compartides per algun o alguna membre del grup i argumentar que et sembla la seva capsa d’aprenentatge. 
ACTIVITAT DE CREACIÓ I COMPARTIR DE FORMA CONJUNTA.

MÒDUL 3

Activitat 1. Creació d’una avaluació per a la capsa d’aprenentatge.
A partir de tots els materials que has pogut veure al llarg del mòdul 3, crear una avaluació per la capsa d'aprenentatge que has fet al mòdul 2, tenint en compte tots els elements que s’han tractat per fer una avaluació competencial. 
ACTIVITAT INDIVIDUAL DE CREACIÓ I APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA.

Activitat 2. Creació d’una autoavaluació per a la seva capsa d'aprenentatge.
A partir de tots els materials que han pogut veure al llarg del mòdul 3, crear una
autoavaluació per la capsa d'aprenentatge que han fet al mòdul 2, tenint en compte tots els elements que s’han tractat per fer una autoavaluació on els i les alumnes puguin reflexionar al llarg del procés d’aprenentatge. 
ACTIVITAT INDIVIDUAL DE CREACIÓ I APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA.

Formulari de satisfacció del curs i fòrum de comiat per compartir el que els ha semblat.
  
Requisits de  certificació   Per poder certificar la formació, el i la participant haurà d'haver realitzat totes les tasques que es proposen a cada mòdul. Participar de forma activa en els fòrums del curs i interactuar amb la resta de persones del curs en algun moment. Tot basat en els continguts del curs, una participació significativa que demostri que ha après.
Si hi hagués qüestionaris o qualsevol altre tipus de tasca als mòduls, també caldrà fer-la, i en finalitzar la formació contestar el qüestionari o fòrum de satisfacció.
Si fos una convocatòria en què una activitat que ho requereixi no es pugui dur a la pràctica s'adaptarà aquesta a les circumstàncies del moment. Si una persona no està en actiu en el moment de la formació se li adapta també qualsevol activitat que requereix demostració a l'aula, com es fa durant els estudis previs a incorporar-se al món laboral.
El curs ha de quedar acabat al 100% dins de les dates assenyalades.
  
Persones  destinatàries   Primària i secundària.
  
E-mail   desigdaprendre@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 28/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).